العلوم والمعلومات العامة يختص القسم بالعلوم والمعلومات العامه والطبيعه وعالم الحيوان وغير ذلك من الأمور ...

قديم 06-10-2010   #11
SнєŔŁΘск нФŁмєS
..:: ηєνεя Łαлď... ::..

افتراضي رد: ´°` أفكار بسيطه ´°` <متجدد>

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة al-sajed
:just_cuz_13::just_cuz_13:
بعيد عنك عندي امتحان الجمعة ومش فاضيلك‏
‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏
‏ ‏‏ ‏‏ ‏
‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏

إمتحان يوم الجمعه !!!
هو انت مش بتروحلهم إلا أما تكوون فاضي ولا إية ههههههه , بحب انا الناس اللي عندهم قوة شخصية دي هههههههههههه , انا عن نفسي برضو عندي قوة شخصية جامده وبخليهم يأجلولي المواد للسنين الجاية هههههه

SнєŔŁΘск нФŁмєS غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06-12-2010   #12
SнєŔŁΘск нФŁмєS

افتراضي لية بننشر الهدوم ف البلكونات

تنشير الهدوم

حاجه بنعملها كلنا ومش بنفكر فيها خالص أو بنعملها لية , لية لما نيجي ننشر الهدوم بنحطها مثلا ف بلكونة أو ف شباك , هتقولو طبعا عشان الشمس هتبخر الماية , طيب ما ساعات بننشر الهدوم بالليل وبنصحي الصبح بنلاقي الهدوم نشفت !!. هتقولو الهوا بينشفه , ياخرابي , كل حاجه لازم تقاطعوني فيها.
طيب صلو ع النبي , احنا لو حطينا مثلا الهدوم مبلوله ف مكعب من الإزاز مقفول حلو ومفيش هوا بيطلع أو بيدخل للمكعب دا , تفتكرو الهدوم هتنشف ؟! طبعا الإجابه لأ , دا دليل ان مش الشمش اللي بتنشف الهدوم
والناس اللي بتقول الهوا اللي بينشف الهدوم , لو عملنا نفس الحركه وحطينا جوا المكعب مروحه , برضو الهدوم مش هتنشف
ولو حطينا ف المكعب مروحه وحطيناه ف الشمس برضو الهدوم مش هتنشف
أظن انتو كدا فهمتو انا عايز أوصل لإية , أو اية السبب ف إن الهدوم بنشرها برا "بلكونة مثلا"
لو مكنتش فهمت أو بتحب اللك الكتير خليك معايا
فية حاجه اسمها نسبة رطوبة الجو ودي بتترواح تحت ال 100 وفوقها , وهوضح الحالات بتاعتها دلوقت امتى تكون تحت ال 100 وامتى تساويها وإمتى تكون أعلى منها
* لو جيبنا كوباية ماية وحطيناها ف الأوضه وسيبناها فتره ممكن يحصل لها 3 حاجات:
أولها إن الكوباية تفضى ودا لما تكون نسبه الرطوبه أقل من 100
تاني حاجه ان الكوباية تفضل زي ماهي لا تزيد ولا تنقص ودي كدا هتكون نسبة الرطوبه بتساوي 100
تالت حاجه ان الكوباية تتملي , او الماية اللي فيها تزيد , ودي يعني نسبة الرطوبه أكبر 100
طبعا من كدا فهمنا ان نسبه الرطوبه دي هي معدل تبخير الماية وبعد كدا تتكثف تاني وترجع ماية وف حالة 100 بيكون معدل التبخير بيساوي معدل التكثيف
يعني يا حلو انت لو جبت أي حاجه مبلوله وحطيتها ف حته مقفوله المية هتبدأ تتبخر من الهدوم وبعدين البخار دا مش هيلاقي مكان يهرب فية , ف نسبة الرطوبه ف الجو هتزيد لحد ما توصل ل 100 هنا هيبدأ البخار تاني يتكثف ويرجع للهدوم تاني , وابقي قابلني لو الهدوم نشفت هههههه , عشان كدا ساعات لما تكون الدنيا بتمطر , وننشر الهدوم ف الأوضه بنلاحظ ان بقية الحاجات اللي ف الأوضه مرطبه مثلا سرير أو كرسي ...إلخ , ونسبة نشفان الهدوم ف الشمس أعلى منها بالليل, عشان الهوا اللي بيبقو حولين الهدوم ف الشمس بيكون جاف مش فية رطوبه , أما بالليل طبعا بيبقي فيها رطوبه عالية حتي ممكن لو سيبت حاجه ناشفه تصحى الصبح تلقاها مبلوله ,,,وبس كدا
-
-

عارف اني طولت مع إن الموضوع ميستاهلش بس فعلا دي حاجه مش بنفكر فيها خالص وحبيت أوضح السبب بتاعها.

التعديل الأخير تم بواسطة ЧΞVΞR ; 06-13-2010 الساعة 12:08 PM
قديم 06-12-2010   #13
I AM LeGeND
..:: عــضــو فــضــى ::..

،؛؛~^~؛؛،
يابني وماليك عليا حلفان لما بشوف مواضيعك بفتكر اغنية بلدياتي عبدالحليم حافظ (حاجة غريبة ! حاجة غريبة!)
بنتظر بشوق موضوعك القادم (ليه تشرب بيبسي وانت تقدر تمصمص قصب )
،؛؛~^~؛؛،

I AM LeGeND غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06-12-2010   #14
SнєŔŁΘск нФŁмєS

اقتباس

،؛؛~^~؛؛،
يابني وماليك عليا حلفان لما بشوف مواضيعك بفتكر اغنية بلدياتي عبدالحليم حافظ (حاجة غريبة ! حاجة غريبة!)
بنتظر بشوق موضوعك القادم (ليه تشرب بيبسي وانت تقدر تمصمص قصب )
،؛؛~^~؛؛،

-
تصدق انك بتعرف تنشن يا استاذ محمد هههههههه مره الدكتور مصطفى محمود , ومره عبدالحليم حافظ هههههههههه , الدكتور مصطفي أكتر واحد بحبه ف العلما اللي بيتكلمو عن تفسير الحاجات وكدا
وحليم دا أكتر مغني بحبه
تصدق كان نفسي مش أخيب ظنك وأكتب عن مص القصب بس دا مش فية أي أفكار , يعني هتكلم عن اية , عن الفكره ف مص القصب ع الضرس الشمال ولا اليمين , تؤ , هكتب ف حاجه أهم من تنشير الغسيل المره الجاية , وهي الشمعه أو عن الصوت أو عن كوى الهدوم مش عارف بصراحه بس مش حاجه ف الأكل خااااااااالص

قديم 06-12-2010   #15
I AM LeGeND

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sнєŔŁΘск нФŁмєs
-
تصدق انك بتعرف تنشن يا استاذ محمد هههههههه مره الدكتور مصطفى محمود , ومره عبدالحليم حافظ هههههههههه , الدكتور مصطفي أكتر واحد بحبه ف العلما اللي بيتكلمو عن تفسير الحاجات وكدا
وحليم دا أكتر مغني بحبه
تصدق كان نفسي مش أخيب ظنك وأكتب عن مص القصب بس دا مش فية أي أفكار , يعني هتكلم عن اية , عن الفكره ف مص القصب ع الضرس الشمال ولا اليمين , تؤ , هكتب ف حاجه أهم من تنشير الغسيل المره الجاية , وهي الشمعه أو عن الصوت أو عن كوى الهدوم مش عارف بصراحه بس مش حاجه ف الأكل خااااااااالص

،؛؛~^~؛؛،
هههههههه
انا عامة مش بحب الأغاني بس الناس اللي ذي دول ماحدش يقدر مايحبهمش ،.
ولا البرنس احمد ذكي ولا المتعب عماد متعب ولا القائد احمد عرابي
دول اساطير يابني في عالم من الوهم .
اه صحيح بمناسبة القصب انا عندي عقدة نفسية من مصمصته ، مش عارف كل ماجي امصمص القصب لازم اجراءات احترازية الاول ، يوووه دانا بشوف الغلب وانا شغال فيه
،؛؛~^~؛؛،

قديم 06-12-2010   #16
SнєŔŁΘск нФŁмєS

،؛؛~^~؛؛،
هههههههه
اه صحيح بمناسبة القصب انا عندي عقدة نفسية من مصمصته ، مش عارف كل ماجي امصمص القصب لازم اجراءات احترازية الاول ، يوووه دانا بشوف الغلب وانا شغال فيه
،؛؛~^~؛؛،
[/color][/size][/font][/b][/center][/QUOTE]

ههههههههههههههه, إجراءات إحترازية ازاي يعني , دا حتي القصب مفيد جدا عندك مثلا انه بيبيض السنان وكمان الزعزوعه اللي بتترمي دي , تقريبا بتعالج من السكر , أنا أنصحك تاكل الزعزوعه لأنها مفيده وكمان سهله ههههههههههه أما بالنسبه لبقية العود فأنا هتبرع واتطوع واتنازل وآكله بالنيابه عنك وأوفر عنك الإجراءات الإحترازية دي , بس ابقى ناديلي بس وملكش دعوة هههههههه...

قديم 06-12-2010   #17
I AM LeGeND

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sнєŔŁΘск нФŁмєs
،؛؛~^~؛؛،
هههههههه
،؛؛~^~؛؛،
[/color][/size][/font][/b][/center]

ههههههههههههههه, إجراءات إحترازية ازاي يعني , دا حتي القصب مفيد جدا عندك مثلا انه بيبيض السنان وكمان الزعزوعه اللي بتترمي دي , تقريبا بتعالج من السكر , أنا أنصحك تاكل الزعزوعه لأنها مفيده وكمان سهله ههههههههههه أما بالنسبه لبقية العود فأنا هتبرع واتطوع واتنازل وآكله بالنيابه عنك وأوفر عنك الإجراءات الإحترازية دي , بس ابقى ناديلي بس وملكش دعوة هههههههه...[/quote]

،؛؛~^~؛؛،
داحنا داخلين علي طمع ولا ايه ، عموما القصب شاحح عندنا في الشرقية ياريت تبعتلي شوية زعازيع كدا وتصدر شوية لفورايفر اصل شكلها كدا داخلة علي دور سكر من اللي بتشوفه في الاشراف
،؛؛~^~؛؛،

التعديل الأخير تم بواسطة ЧΞVΞR ; 06-12-2010 الساعة 10:06 PM
قديم 06-12-2010   #18
SнєŔŁΘск нФŁмєS

اقتباس

،؛؛~^~؛؛،
داحنا داخلين علي طمع ولا ايه ، عموما القصب شاحح عندنا في الشرقية ياريت تبعتلي شوية زعازيع كدا وتصدر شوية علي العريش لفورايفر شكلها كدا داخلة علي دور سكر من اللي بتشوفه في الاشراف
،؛؛~^~؛؛،

لا ياعم طمع اية احنا لا طماعين ولا بتاع , انا بس بحاول أساعدك , ولو ع الزعازيع سهله انت يعني جاي ف جمل , وأحسن حاجه بأ انك عرفتني ان القصب شاحح ف العريش , أصل انا ناو أقضي الصيف ف العريش السنادي , بصراحه انا شاكر ليك جدا , مش عارف كنت هقضي الصيف ازاي من غير قصب , أما 4 إيفر مش لسه هيجيلها السكر , أظن دي عندها السكر والضغط والطحال والقلب والرئه هههههههههه ربنا يتولاها برحمته ياعم .

التعديل الأخير تم بواسطة SнєŔŁΘск нФŁмєS ; 06-12-2010 الساعة 10:27 PM
قديم 06-12-2010   #19
bint masr
..:: Painted Dream ::..

انتو فتحتوا الموضوع شات ولا ايه
وبتقولوا البنات رغايين ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!1

ع العموم التوبيك جمييييييييييييل
تسلم ايديك

bint masr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06-12-2010   #20