مكتبة القصص هنا هتلاقى قصص كتير فى مختلف المجالات فى الحياة...

قديم 08-07-2012   #11
galaxy lina
faculty of medicine

افتراضي رد: موقف لن أنساه ..

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدثر
.
مشكوووووور د. لينا على هذة القصة المثيرة

حدثت لى قصة شبيهة

وأنا فى المرحلة الإبتدائية فى الأجازة الصيفية .. كان أخى الكبير حسن ( فى المرحلة الثانوية ) يقف فى البلكونة .. شاف أحد أصدقائه فى الشارع فصفر له وشاور له ليطلع عشان يلعبوا شطرنج .. طلع صديق أخى وطرق جرس الباب .. وفتح له أبن خالتى الذى كان بالصدفه فى زيارة لنا.

قال الصديق الواقف أمام الباب : حسن موجود .. رد إبن خالتى : غير موجود وقفل الباب .. بعد دقائق رن الصديق الباب مرة أخرى وتكرر غلق الباب فى وجهة .. أخيرا ضرب الباب ودفع إبن خالتى ودخل شقتنا.

قابلته شقيقتى الكبيرة فاطمة .. وقبل أن ترحب به .. سألها وهو يشاور على إبن خالتى : الجدع الغلث ده جايبينه منين؟! .. لم تستوعب شقيقتى وأنا بجوارها الموقف .. ونادت على شقيقى حسن من البلكونة .. صاح الصديق : أنا عايز أعرف مين ده؟!

شرح الصديق الموقف .. وإنهمك أخى فى نوبة ضحك عارمة .. وضحكت أنا وشقيقتى بالتأثير .. ومش فاهمين هو في إيه!!

أخيرا شرح شقيقى حسن الموقف .. هو له إسم شهرة أخر هو عمر .. وأسمه الرسمى حسن .. أعرف أنا وشقيقتى ذلك .. والصديق لا يعرف إلا إسم حسن لانه زميل أخى فى الدراسة .. وإبن خالتى لا يعرف إلا إسم الشهرة عمر .. ضحك الصديق وإبن خالتى على الموقف وعذرا بعضهم البعض .. لان هذا الصديق هو أخ لنا .. يبات بأيام معنا فى المنزل .. وكذلك يفعل أخى فى منزلهم.

كان الأجيال القديمة لها إسم رسمى وإسم شهرة وكانت لها أيضا أسم رسمى مركب .. وبطلت هذة الأيام .. تستخدم فقط أيام الإنتخابات للتعريف بالمرشحين
.
.

موقف جامد جدا .. بس ابن خالت حضرتك كان متعود و هو في ثانوي يقفل الباب في وش الناس حتى لو كانوا جايين العنوان غلط ؟؟!!!! ...... d:d

فيه موقف افتكرته بمناسبة الاسامي ... مرة كنت واقفة في البلكونة بعد صلاة الجمعة ,, فشفت واحد جارنا اسمه عمو بهجت ماشي وراه واحد قاعد ينادم عليه و يقولله يا استاذ عزت ,, يا استاذ عزت .. و عمو بهجت ولا هنا ...
فراح الراجل اللي كان بينادم من وراه حط ايده على كتفه و قاله ايه يا استاذ عزت آعد أنادي عليك ..
راح عمو بهجت قاله انا مش عزت انا اخو عزت ... ازيك يا بدر ..
راح رد عليه و هو بيضحك و قاله انا مش بدر انا ابراهيم اخو بدر ...
---------------
يعني بهجت طلع مش عزت و ابراهيم طلع مش بدر ...
وانت مش انت وانت جعان .....

----------------
نورت التوبيك يا بشمهندس ..

galaxy lina غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-07-2012   #12
مدثر
..:: عضـــوية التمـــيز ::..

إبن خالتى معذور .. قفل الباب أول مرة .. لانه لن يستطيع الإجابة عن السؤال التقليدى .. أمال حسن ساكن فى أى دور ؟ .. وقفل الباب مرة ثانية .. لان الصديق مش بيفهم أن ما فيش حسن هنا .. يعنى بيشتغله .. ده كان الموقف .. وإبن خالتى والصديق .. طيبين جدا وطبعاهم هادئة !!

مدثر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-07-2012   #13
مدثر
..:: عضـــوية التمـــيز ::..

.

الموقف يمكن إتعمل .. عشان نضحك عليه فى إيجى-لافرز

التعديل الأخير تم بواسطة مدثر ; 08-07-2012 الساعة 05:08 PM
مدثر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-08-2012   #14
galaxy lina
faculty of medicine